Zeljasta biljka Sremuš Allium ursinum L

Opis biljke Sremuš
Sremuš je zeljasta biljka iz porodice lukovica i možemo reći da liči na đurđevak.Stablo je trostrano, a beli štitasti cvetovi su uzdignuti  nad eliptičnim, duguljastim listovima intenzivno zelene boje. Seme je crvene boje i okruglog oblika. Lukovice su bele i 2-5 cm dugačke.  Sremuš ima karakterističan miris koji liči na beli luk.

Stanište Sremuša
Raste samoniklo i veoma je rasprostranjena biljka u listopadnim i bukovim šumama.

Hemijski sastav Sremuša
Sadrži eterična ulja (0,07%), vredne mineralne materije, šećer, vitamin C (100 u lukovici do 750 mg% u listovima), karotin, belančevine, masti i alicin – kao glavni sastojak.

Lekovitost biljke Sremuš
Lekoviti delovi biljke su mladi proletni listovi, koji se beru u aprilu i maju, podzemne lukovice, koje se skupljaju u letnim i jesenskim mesecima. U proleće čisti organizam od štetnih materija. Lekoviti preparati se  prave samo od sveže biljke. Terapeutsko delovanje sremuša slično je delovanju belog luka.Smatra se da povoljno deluje u lečenju arteroskleroze, visokog krvnog pritiska i na niz želudačnih i crevnih tegoba  i kod bolesti jetre. Uzimanje ekstrakta sremuša pokazalo se korisnim u terapiji mnogih bolesti sistema za disanje. Ispoljava pozitivne efekte protiv crevnih parazita. Stimuliše rad želuca i creva. Uspešno se primenjuje kod hematoma i otvorenih rana, koje teško zarastaju. Odbrana je od gripa i temperature. Povoljno deluje i na kardiovaskularne probleme, otkanja nesanicu i nesvesticu.

Upotreba Sremuša
Listovi sremuša mogu se upotrebiti kao zdrav dodatak salatama ili varivima. To važi i za lukovice, a kao vrlo pikantan začin mogu poslužiti i nedozreli plodovi, koji se na biljci javljaju tokom leta. Listovi se mogu koristiti umesto belog luka u svim kuvanim jelima, a izuzetno su pogodni za stavljanje u sveže salate. U nekim kuhinjama seckani listovi sremuša dodaju se testu za hleb.Od sremuša se  spravlja i specijalna, lekovita rakija. Na 1 litar rakije stavite 1 veću vezu sremuša, ostavite da odstoji nedelju dana.

Narodni nazivi
Divlji češnjak, sremuša, sremuž, srijemus, cremos, medveđi luk, divlji luk, cremoš.

Pogledaj još iz porodice lukova:
Crni luk
Luk vlasac
Češnjak
Praziluk

Овај унос је објављен под Začini. Забележите сталну везу.

12 реаговања на Zeljasta biljka Sremuš Allium ursinum L

  1. Повратни пинг: ZAČINSKE BILJKE SRBIJE – STATUS I POREKLO U TRGOVINI | agroekonomija

  2. slavica каже:

    Gde mogu naci seme sremusa da posadim u bašti. Hvala

    • Sasa каже:

      Evo baš danas sam došao sa Grze (planinica u okolini Paraćina) i nabrao sam punu kesu sremuša. Inače Sremuš raste iz lukovice baš kao i svi ostali lukovi. Neverujem da se lukovice mogu naći bilo gde osim u šumi. Ja ih u principu nisam nikada vadio iz razloga što još nisam čuo da ga je iko pripitomio, pa kovelim neka raste gde mu je i mesto, a kažu da kad procveta gubi lekovita svojstva. Dosada, gde god sam ga našao bilo ga je neverovatno mnogo, po vlažnom humusu u hladu šume. Jednostavno nema greške, list može da se pomeša sa pojedinim biljkama, ali miris nemože, jak miris isti kao beli luk i to je to. Još nije procvetao pa nije ni bilo semena. Ako ikako mogu da pomognem, tu sam.

  3. slavica каже:

    Ako mi neko moze pomoci da dodjem do semena sremusa bila bih mu veoma zahvalna

    • Bane каже:

      Ja sam sremuš rasadio tako što sam ga iz staništa doneo sa lukovicom.Već 3 godine ga imam u dvorištu,i on se sam od sebe rasejava,ali ne velikom brzinom.Potrebno je samo zasaditi ga kao bilo kakav rasad,ali na senovitom mestu i na većoj nadmorskoj visini.Dvorište mi je na 364 m.U jesen,kad lišće počne da opada,prekrije se liščem,da nebi zbog jakog mraza u toku zime izmrzle lukovice koje ostaju u zemlji.Nisam probao da ih vedim iz zemlje na jesen.

  4. Повратни пинг: Nana ili metvica (Mentha piperita L) | Lekovite biljke i začini

  5. nurija каже:

    sremusa ima kod moje babe sremusa ali pomaze u raznim bolestima

  6. Ranko каже:

    Imate sremusa koliko hocete na planini Bukulja u Arandjelovcu.

  7. Mira каже:

    Sremusu smo doneli prosle godine sa planine Sator i presadili pored cesme gde je vecito vlazno tlo,tako da se primila i ove godine je izbacila nove izdanke.Zivim u Vojvodini ali znam da joj pogoduje vlazno zemljiste.

  8. ljiljana каже:

    napravila sam lek od sremusa,ali sam greskom umesto rakije stavila vodu,da li da bacim ili i ovako ima znacaja?

  9. Vladanka каже:

    Kod nas u Krusevcu ga ima na pijaci u aprilu mesecu a mislim da ga narod bere na planini Jastrebac.Kada sam procitala na internetu koliko je zdrav da se jede odmah sam kupila i mogu vam reci da bolje salate nema .Moze da se pomesa sa zelenom salatom i tako da se jede.Jescu sremus dokle god ga bude na pijaci.Pozdrav iz Krusevca.

Оставите одговор

